Ulu Önderin En Sevdiği Yemek Ve Aşçısı

Başlatan Tekyürek, 25 Ekim 2014, 17:45:29

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

29 Eylül 2006 Cuma 11:07Atatürk'ün, 1931-1935 yılları arasında aşçılığını yapan Halit Atay'ın, anılarla dolu bir mazisi

Ata'nın sözünü dinlemeyen aşçı

Bolu'nun Mengen ilçesi Pazarköy beldesinde yaşayan 94 yaşındaki  Atay, Atatürk'ün, aşçılığını yapmış... Atatürk'ün yanında aşçı olarak  çalışan ağabeyi Mehmet Atay'ın çağırması üzerine Çankaya Köşkü'ne gelen  Atay, 4 yıl boyunca köşkte çalışmış.

''MUTFAKTA KURU FASULYE EKSİK OLMAZDI''

Atay, AA muhabirine yaptığı açıklamada, aşçılık görevi sırasında  yaşadıklarını net şekilde hatırladığını söyledi. Atatürk'ü nadiren  gördüklerini anlatan Atay, ''Biz onu gördüğümüz zaman (Nasılsınız?) diye  hatırımızı sorardı'' dedi. Atatürk'ün sabah kahvaltısında da genellikle  omlet yediğini belirten Atay, şunları söyledi: ''Atatürk sabaha kadar  çalışırdı. Sabah, iki yumurtalı, içerisine beyaz peynir katılmış omlet  yerdi. Bazen, omletin soğuk olduğunu söyler gönderirdi. Biz de tekrar  yapar gönderirdik. Yemek konusunda çok titizdi ve asla soğuk yemek  yemezdi.''

Atatürk'ün en sevdiği yemeğin kuru fasulye olduğunu ifade eden, bu  nedenle mutfaktan kuru fasulyenin eksik olmadığını kaydeden Atay,  ''İster Çankaya'da olsun, isterse Dolmabahçe'de, kuru fasulye yemeği  yapardık. Hatta trenle yolculuk yaptığımız zamanlar bile ilk yaptığımız  yemek, kuru fasulyeydi'' diye konuştu.

YOLDA MEYDANA GELEN KAZA

Atay'ın anıları arasında, trene yetişmeye çalışırken geçirdikleri  bir de kaza var. Atatürk'ün programı için Bursa Yenişehir'e, trenle yola  çıktıklarını belirten Halit Atay, şunları söyledi: ''Yerleşmemiz için  bize araba göndermişler. Biz de arabaya bindik ve kalacağımız yere doğru  hareket ettik. Bir anda bizi taşıyan araba devrildi. Biz arabanın  altında kaldık. Bizim aşçıbaşı da arabadaydı ve 150 kiloydu. Bizi  arabanın altından güçlükle çıkarttılar. (Atatürk yemek istiyor) diye,  birileri geldi. Trene nasıl yetiştiğimizi hatırlamıyorum.''

MUTFAKTAKİ YANGIN...

Halit Atay, Atatürk'ün toplantı için Yalova'ya gittiği dönemde,  Dolmabahçe Sarayı'nın mutfağında, ocakta unutulan bir tencerenin, yangın  çıkmasına neden olduğunu anlattı. Atay, kendilerini oldukça korkutan  yangının çıkış nedenini şöyle anlattı: ''O gün sabah erkenden mutfakta  çalışmaya başladık. Büyük tencerelerle krema hazırlıyorduk. Ocağın  üzerine bıraktığımız tencereyi unuttuk ve diğer işleri yapmaya başladık.  Ocağın üzerinde unuttuğumuz tencere çok ısınmış. Bir patlama oldu.  Patlamadan sonra mutfakta yangın çıktı. Yangını söndürmek için itfaiye  ekipleri geldi. Yangın büyümeden söndürüldü. Bunun için çok sayıda ifade  verdim. Ne kadar çok ifade verdiğimi hatırlamıyorum. Bu durum Atatürk'e  ulaştı. (Bize şimdi kızacak) diye beklerken, o bize hiç kızmadı.''

''KÖŞKTEN, SEVDİĞİM KIZ İÇİN AYRILDIM''

Köşkte yaşadığı yıllarda bekar olduğunu ifade eden Atay, köşkten  ayrılmasına neden olan duygusal ilişkisini de şöyle anlattı: ''Köşkte  çok sayıda kadın hizmetçi de vardı. Hizmetçilerden Saliha ismindeki  bayan, bir gün kağıttan bir gemi yaparak mutfağın önüne bıraktı. Kağıdı  alıp okuduğumda, beni sevdiğini yazmıştı.

Zaman ilerledikten sonra ben de onu sevmeye başladım. Ama ikimizin  durumunun imkansız olduğunu söyledim, peşimi bırakmadı. Yaşadığımız  aşkı, aşçıbaşı duymuş. Bir gün yanına çağırarak, (sen bu kızı bırak git)  dedi. Ben 1935 yılında köşkten ayrıldım. Benim gittiğimi duyan Atatürk,  neden gittiğimi, köşkün berberine sormuş. O da bütün yaşananları  anlatmış. Atatürk beni tanıyanlarla haber göndermiş. (Gelsin onu  evlendireyim ve burada yaşasınlar) demiş. Çok korktuğum için Atatürk'ün  karşısına çıkamadım. O günden sonra da köşke hiç gitmedim.''

''75 YILLIK TARİHİ EVDE YAŞIYOR''

Atay, 1931 yılında yapılmış ve Osmanlı mimarisi kullanılmış olan  iki katlı ahşap evde, damadı Hüseyin Varlık ile birlikte yaşıyor.  Atay'ın yaşamış olduğu evin birinci katı ise adeta müzeyi andırıyor.  Hüseyin Varlık, Halit Atay'ın zaman zaman buradaki, tarihi değer taşıyan  eşyaları inceleyip, geçmişe daldığını ifade etti. Varlık, bu eşyaların  arasında, Atatürk ile İsmet İnönü'nün resimlerinin de bulunduğunu  söyledi. Halit Atay'ın 6 çocuğu ve 36 torunu bulunuyor. Türkiye'nin  değişik illerinde yaşayan çocuklarını ziyaret eden Atay, yılın büyük  bölümünü Pazarköy de geçiriyor.

alıntıdır
Linkback: Ulu Önderin En Sevdiği Yemek Ve Aşçısı
  • Gösterim 1,900
  • Herşey Genel Paylaşım
  • 0 Yanıtlar

Linklerin Görülmesine İzin Verilmiyor Üye ol Veya Giriş Yap

Paylaş whatsappPaylaş facebookPaylaş linkedinPaylaş twitterPaylaş myspacePaylaş redditPaylaş diggPaylaş stumblePaylaş technoratiPaylaş delicious

Benzer Konular (5)

İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Replikacep.com sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.Knın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur.Replikacep.com hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim sayfamızdan bize bildirdikten en geç 3 (üç) iş günü içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.